Bieżące informacje

Wycieczka do Kopalni Soli w Wieliczce - 2014.05.24

W dniu 24.05.2014 r. Stowarzyszenie Emerytów i Rencistów Policyjnych Koła w Gorlicach wspólnie z IPA Gorlice zorganizowali wycieczkę do Kopalni Soli w Wieliczce, która od 1978 r. znajduje się na I Liście Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO.

W wycieczce wzięli udział członkowie SEiRP, IPA z rodzinami i sympatykami. Wyjazd nastąpił o godz.7.30 z Gorlic autobusem. Pogoda jak zwykle nam sprzyjała i atmosfera wśród uczestników była miła. Po przybyciu do Wieliczki na początku zwiedziliśmy Zamek Żupny, który od XIII w. do 1945 r. był Siedzibą Zarządu Żup Krakowskich tj. Kopalni i warzelni soli w Wieliczce i Bochni. W zamku zwiedziliśmy udostępnione pomieszczenia oraz zbiory muzealne zgromadzone z wykopalisk z epoki kamienia, brązu i zabytkowe solniczki.

Później wycieczkę podzielono na dwie grupy z przewodnikami i udaliśmy się Trasą turystyczną liczącą 2,5 km długości do zwiedzania ponad 20 komór tj. wyrobisk po wydobytej soli.
Trasa turystyczna znajduje się na III poziomach od. 64 m do 135 m. W trakcie zwiedzania zobaczyliśmy posągi wykute w bryłach soli znanych osobistości m.i. króla Kazimierza Wielkiego. Marszałka Józefa Piłsudskiego. Mikołaja Kopernika, Johanna Wolfganga, papieża Jana Pawła II oraz wiele figur kultu religijnego. Idąc korytarzami przechodziliśmy schodami, rampami na niższe poziomy i mijaliśmy rozlewiska solne, które miały swoje historie. Także interesująca jest stajnia, gdzie znajdowały się konie wykorzystywane do transportu soli poprzez ciągnięcie kieratów do transporty poziomego i pionowego.

Cała trasa jest bardzo atrakcyjna, nowocześnie wyremontowana z pokazami multimedialnymi, przewodnicy bardzo barwnie opowiadali o historii kopalni, która przetrwała mimo różnych zawirowań historycznych przez ponad siedem wieków. Na końcu trasy wyjechaliśmy windą na powierzchnię ziemi i zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie przed Szybem Mikołaja Daniłowicza i po skończonej sesji udaliśmy się do restauracji na obiad. W trakcie obiadu rozpętała się ogromna ulewa, ale autobus był w bliskiej odległości i udaliśmy się w drogę powrotną, gdzie dotarliśmy do Gorlic na 18.00 zgodnie z planem.