Bieżące informacje

Wycieczka do Dukli i Pustelni św. Jana z Dukli - 21.10.2023 r.

W dniu 22.10.2023 roku Zarząd Koła SEiRP w Gorlicach zorganizował wycieczkę do Dukli oraz do Pustelni św. Jana z Dukli na Górze Żaśpit.

Z Gorlic autokarem wyjechaliśmy o godz. 10.00 i po godzinie z minutami dotarliśmy na miejsce zwiedzania Muzeum Historycznego w Dukli mieszczącego się w dawnym późnobarokowym Pałacu Mniszchów z II połowy XVIII w.

Zwiedziliśmy wnętrze pałacu, w którym eksponowane są oryginalne meble i część biblioteki pałacowej oraz wystrój pałacu z czasów Mniszchów t.j. zegary, tkaniny, obrazy, porcelana i wyroby rzemiosła artystycznego.

W pozostałych pomieszczeniach znajdują się ekspozycje z czasów z I i II wojny światowej, gdzie na tych terenach odbywały się zaciekłe walki wskutek czego w obu wojnach poległo setki tysięcy żołnierzy niemieckich, węgierskich, austriackich i rosyjskich. W II wojnie światowej w operacji dukielsko-preszowskiej  śmierć ponieśli żołnierze narodowości niemieckiej, czechosłowackiej i radzieckiej.

W dalszym etapie pojechaliśmy zwiedzać Pustelnię św. Jana z Dukli na Wzgórzu Zaśpit, która jest miejscem kultu i celem wędrówek turystów z całej Polski. Zobaczyliśmy tam odtworzoną chatkę, w jakiej miał przebywać św. Jan z Dukli w młodości oraz neogotycką kaplicę i rzekomo cudowne źródełko, z którego wypływa woda i czerpią z niej wodę pielgrzymi.

Kolejnym miejscem naszej wycieczki był Dom Seniora „Maria” w Wapiennym, gdzie na sali restauracyjnej mieliśmy wspólny obiad i spotkanie integracyjne przy wspólnym biesiadowaniu.

Zgodnie z planem spotkanie zakończyło się o godz. 18.00 i wszyscy w dobrych humorach powróciliśmy do Gorlic.