Bieżące informacje

Wycieczka do Szczucina i Dębna - 25.08.2023 r.

W dniu 25.08.2023 roku Zarząd Koła SEiRP w Gorlicach zorganizował wycieczkę do Szczucina i Dębna.

Z Gorlic autokarem wyjechaliśmy o godz.7.30 a do Szczucina dotarliśmy na godz. 9.40.

W Szczucinie wraz z przewodnikiem zwiedziliśmy Muzeum Drogownictwa, które powstało w 1982 r. i na obszarze ponad 2 ha zgromadzono ekspozycję maszyn i sprzętów używanych w budownictwie dróg od pionierskich czasów.

Ekspozycja maszyn i urządzeń znajduje się na zewnątrz „pod chmurką” wzdłuż wybrukowanej alejki wijącej się do góry w formie muszli ślimaka na długości 1,5 km. W miarę rozwoju techniki powstawały nowe maszyny i urządzenia począwszy od parowych do spalinowych. Po obu stronach alejki prezentowane są również różne nawierzchnie dróg w przekroju jakie powstawały wraz z rozwojem nowej technologi.

Wewnątrz budynku znajduje się ekspozycja, w której prezentowane są eksponaty dotyczące budowy dróg i mostów oraz manekiny ukazujące sposób wykonywania pracy. Znajdują się tam także zbiory dokumentów, instrumentów pomiarowych (teodolity, niwelatory), urządzenia laboratoryjne oraz numizmaty i sztandary.

Na koniec zwiedzania w auli muzeum zaprezentowano 5 krótkometrażowych filmów p.t. „Dzieje drogownictwa”, gdzie mogliśmy zapoznać się z historią budownictwa dróg i mostów.

Ok. godz. 12.00 udaliśmy się w dalszą podróż do Dębna, gdzie zwiedziliśmy piękny Zamek w Dębnie a w nim muzeum.

Zamek ten powstał w XV w. jako późnogotycka budowla z inicjatywy kanclerza wielkiego koronnego i kasztelana krakowskiego Jakuba z Dębna herbu Odrowąż. Zamkiem władali różni właściciele i rozbudowywany był w różnych stylach architektonicznych od renesansu do baroku, ale bryła została zachowana pierwotna.

W zamku znajdują się bogato wyposażone pomieszczenia: kuchni, spiżarni, salonu, winnicy oraz kaplicy. Znajdują się tam zabytkowe naczynia i sprzęty kuchenne, militaria, narzędzia tortur, zabytkowe ozdobne meble oraz obrazy i gobeliny.

Pod koniec XVIII w. zamkiem władał ród Tarłów herbu Topór i z tym rodem wiąże się legenda o córce ówczesnego właściciela zamku, która za nieposłuszeństwo została żywcem zamurowana w wieży i podobno duch Białej Damy po dziś dzień nawiedza zamek.

Na pamiątkę tej legendy co roku organizowany jest Turniej rycerski o Złoty Warkocz Tarłówny, gdzie zjeżdżają się rycerze z różnych stron świata i trwa walka rycerzy na koniach z kopiami.

W zamku mieliśmy przyjemność oglądać wystawę grafiki „naszej krajanki”Bożeny Dybaś z Kobylanki obecnie Bożeny Graciano p.t. „Twarzowiska”.

Ok. godz. 14.30 autokarem wyjechaliśmy z Dębna i przyjechaliśmy do restauracji „La Dolce Vita” w Siepietnicy, gdzie mieliśmy wspólny obiad i wspólnie mogliśmy się zintegrować i porozmawiać.

Do Gorlic powróciliśmy zgodnie z planem ok. godz. 18.00.